Det här är min människosyn och JAGT...!

Till att börja med vill jag förtydliga begreppet människosyn som enligt Nationalencyklopedin är det samma som uppfattningen om människans grundläggande egenskaper både vad gäller möjligheter och begränsningar. Naturligtvis är det som står i Nationalencyklopedin mycket riktigt då vi människor till synes är mycket lika fast ändå så olika. Biologiskt sätt är vi alla väldigt lika men utöver dom biologiska likheterna är det framförallt olikheterna som är dom mest påtagliga. Vi ser alla mer eller mindre likadana ut när vi föds men vi föds alla in i olika möjligheter och begränsningar precis som jag tidigare nämnde. Somliga ser säkerligen dessa två faktorer som avgörande för resten av livet. Personligen ser jag det uppenbara i att begränsningarna en människa föds in i kan ställa till med problem längre fram i livet men det är definitivt inte något avgörande. Jag ser med andra ord människan som en kreativ och framåtdriven varelse som naturligtvis har med min personliga människosyn att göra. För visst är jag samtidigt medveten om att det finns dom som inte alls ser människan och människolivet på samma positiva sätt som jag gör. Dessa olikheter hos oss tror jag ligga till grund för personens egna människosyn och framförallt synen på sig själv. Därmed har vi också kommit in på det som vi kallar för Jaget och som med andra ord är en människas inre natur.


Eftersom att jag av naturen ser mig själv som kreativ och framåtdriven vill jag gärna tro att alla har lika positiva inställning till livet, samtidigt som mitt medvetande säger mig nått helt annat. Vi är alla av naturen olika, och tur är väll det med tanken på naturens lag som innebär att bara den ”starkaste” dvs de bäst anpassade överlever. Att bara den starkaste överlever betyder dock inte att de som föds in i tex dåliga förhållanden ”stupar”. Nej, tvärtom handlar det om människans egna kreativitet och förmåga till anpassning. Med andra ord kan en människa nå hur långt upp som helst i karriärs stegen oberoende av tidigare levnadsförhållanden personen i fråga fötts in i. Allt handlar alltså om ren viljestyrka som var och en av oss kan utveckla till något mycket positivt. Denna viljestyrka är dock inte lika stark hos oss alla vilket kan ses som både positivt och negativt helt beroende på hur man själv är som person. Eftersom att jag har en väldigt stark viljestyrka kan jag se det som både positivt och negativt. Negativt och nästan tragiskt är det att se och höra på en person som jag vet enbart snackar och aldrig tar tag i saken. Jag menar då jag hört personen i fråga upprepa samma visa om och om igen år in och år ut är jag inte dummare än att jag förstår att det enbart handlar om ord. Jag kan nästan känna sorg med dessa personer som enligt min mening saknar självkänsla och kraft att ta itu med problemet.


Vad gäller viljestyrkan i sig är jag helt övertygad om att det finns en oerhört stark koppling till Jaget som genom hela livet förändras och formges av den närmaste omgivningen och dess kultur. Med andra ord tror jag på ett slags inre essen bestående av tankar, känslor, föreställningar och synsätt som följer oss från födseln in i döden, dvs Jaget. Jaget i sig består av olika lager så som den fysiska naturen och andligheten, men hur var och en av oss ser på dessa så kallade lager och hur dessa klassas beror helt på den enskilde människans religion, kultur och människosyn i övrigt. Personligen gör jag ingen som helst särskildring mellan verken den fysiska naturen eller andligheten. Jag väljer ändå att tro på en andlig existens och själavandring just för att jag vägrar tro på ett slut efter döden. Här måste jag dock medge att min tro och medvetenhet krockar då jag även anser att teorin om att själen, jaget och kroppen är av en och samma substans låter mest rimlig. Mitt medvetande är med andra ord kopplat till kroppen och den obalans i min kropp som skapar känslan av medvetna känslor, vilket också är märkligt i sig. Jag menar tänk om allt bara är en illusion av en värld som egentligen styrs av något helt annat, tänk om allt bara är en inbillning i sig. Kanske är hela min tillvaro bara en dröm eller är hela mänskligheten utsatt för bedrägeri av något som vi inte vet namnet på? En sak är då säker och det är att tvivel i sig inte går att betvivla, det är våra tankar och tänker vi så finns vi. Medvetenheten är med andra ord idéer som föds i Jaget. Tar vi ett nyskapat foster som exempel är detta foster ytterst outvecklat i början, men fostret vidareutvecklas och dess allt mer komplexa hjärnstruktur byggs med tiden upp. Nästa steg i utvecklingen är basjaget som samordnar alla kroppens delar men basjaget utvecklats till kärnjaget som i sin tur tynar bort med tiden och blir till rester som lagras i våra minnen som blir självbiografiska. Kort sagt kallar vi gamla erfarenheter för medvetande som i själva verket är en biologisk konstauktion.

Nu när jag ändå är inne på konstruktion kan jag lika gärna ta upp dagens tekniska konstruktioner som inte helt omöjligt kan leda till att Jaget stundvis försvinner och med tiden kommer nog dessa stunder bli allt längre och längre. Ta bara ett spel som Nintendo Wii där spelaren lever sig in i spelet i den grad att denne upplever den virtuella kroppen som sin egna. Vilket med andra ord innebär att spelaren antagligen styr jaguppfattningen så att denne upplever att han/hon befinner sig i spelet fast verkligheten är en annan.


Det är också ytterst troligt att Jaget på samma sätt som i exemplet ovan går förlorat hos sektmedlemmar. Jag är dock medveten om att skillnaden på spel som Nintendo Wii och olika sekter inte går att jämföra men jag vill ändå påstå att principen är den samma när det kommer till det förlorade jaget som i bästa fall går att återfinna även hos en före detta sektmedlem. För som sagt finns det vissa samband mellan viljestyrka, medvetenhet och Jaget med starka kopplingar till varandra och medvetandet i sig är tankar och funderingar kring saker och ting som ens närmaste omgivning satt i rörelse.

Älskar er /
              /MissDynamite


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0