Massa pappir;)

Hej mina kära läsare. Jag vill börja med att be om ursäkt för dagens dåliga uppdatering, men det blir ju lätt så då en massa andra viktiga ärenden ska utföras. Har visserligen inte gjort mycket mer idag än och suttit just vid den här dator. Dock har jag inte haft tid för nått bloggande då jag har pluggat lite istället, eller jah kollat på det som ska göras iaf.
Jag började ju på folkhögskola här i Kristinehamn för ett halvår sedan där jag skulle läsa upp två ämnen. Utöver det var jag tvungen att läsa en profilkurs. Dvs läsa nått bara för sakens skull så jag får ihop mina poäng och därmed kan få ett omdöme att söka vidare på sedan. Men eftersom att studierna enligt min mening inte gav mig nått så hoppade jag av straks efter jul. Min lärare var naturligtvis väldigt besviken och så men jag som gått samhäll/samhäll, är ju van vid mycket plugg. Jag gick klart mina tre år på gymnasiet och jag fick mitt slutbetyg, (slutbetyg får alla som klarat av programmets kurser).

Men här på den här folkhögskolan känns det som att jag bara suttit av ett halvår, det händer ju ingenting. Det gör mig galen när saker och ting segar ut eller som i det här fallet att det absolut inte händer någonting. Hur som helst har jag ju hoppat av och nu har jag börjat plugga på distans,vilket ju känns mycket bättre. Meningen är då att jag ska läsa upp två ämnen.

Men så titta jag på mina slutbetyg av en ren slump idag. Eller egentligen va det inte av någon vidare slump utan av den anledningen att jag måste ta en kopia på betygen och skicka iväg dom till min advokat imorgon. Men hur som helst så tittade jag igenom betygen och det visade sig att jag läst ett utav ämnena i ett halvår utan att behöva det egentligen i och med att jag redan har behörigheten i ämnet. Här kan man snacka om att vara arg. Dom har alltså lastat på mig en jävla massa ämnen att läsa som jag egentligen inte behöver någon behörighet i . Herregud vad tror dom egentligen att jag har brist på fantasi så jag inte kan planer min fritid själv? För de väll ändå läxarna man får ta itu med på fritiden. Gah nu är jag arg, väldigt arg.


Visst förstår jag hur skolan tänker också. Jag menar för att få ett omdöme måste man ju gå ett visst antal timmar i veckan. Så visst har jag förståelse för det. Men hur i helvete ska en lärare kunna ge ett omdöme på sina elever när det inte händer nått på lektionerna? När det snackas enskilda personers "privatliv" och liknande på lektionstid? Säg mig vad ger det mig? Och hur kunde jag stå ut ens ett halvår? Inte undra på att folk inte går klart sina utbildningar om detta förekommer på fler skolor runt om i Sverige. Vilket det ju antagligen gör. Och nej nu menar inte jag dom utbildningar där gruppsykologi och liknande ingår, där man ibland får tillfälle att ta upp exempel ur en enskild persons liv. 

Kan ni dessutom förstå att skolan dessutom får bidrag för mig? För att jag sitter av ett år där utan någon som helst framgång? Och inte bara jag utan även andra som verkligen vill lära och få ut nått av tiden på skolan. För nej det är inte bara jag som känner som jag nyss beskrivit. Det finns några fåtal till som faktiskt håller med mig i mina tankar angående skolans såkallade undervisningar. Dock är det ju inte alla som gör det. För utan att gå till angrepp mot någon särskild så är min slutsatts av den här tiden jag tillbringat på skolan att dom flesta bara sitter av tiden, oftast för egen "vinning". Om man nu kan kalla det så. Jag vet ju (eftersom jag fått det bekräftat) att många går för att ha nått att göra på dagarna, eller bara för att få någon form av bidrag. Men inte är det många som har nått mål, som att gå klart och söka vidare som det borde vara. 

Och tror mig jag vet vad jag snackar om. Jag har inga sociala problem som att komma i kontakt med människor. Dessutom är/ var jag med i skolrådet där jag även utsågs till elevskyddsombud i början av höstterminen. Så jo jag har bra kontakt med många på skolan, och dom jag inte har daglig kontakt med har jag antagligen pratat med någon gång under den här tiden. Jag menar skolan är ju inte allt för stor för en sån som mig:) 

Neh nog om det, massa pappersarbete har det vart idag iaf. Jah ni vet, läsas igenom, tolkas, godkännas, tänkas igenom igen och slutligen skrivas under och slutligen läggas ner i ett vitt kuvert och limmas igen. Hade massa såna papper och ta itu med idag, vilket naturligtvis tog på krafterna. Jag är visserligen inte klar än med alla papper då vissa måste kopieras och så men imorgon ska jag förhoppningsvis få iväg dom:)

Sen har jag även vart i skolan en lite sväng. Går ju där två timmar i veckan fortfarande:) Gud vad alla mina gulliga kamrater var glada och se mig:) Alla som jag inte sett på länge kramade mig och undrade var jag hade tagit vägen. Men nu har jag lovat dom inklusive min lärare att jag ska komma på fredag iaf. Ska bli skoj, då blir det även fika med gulliga Madde:) 
Pöss på er:)


Förutom den lilla svängen jag tog till skolan har jag suttit här hela dagen:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0